Burada mümkün oldugu kadar spesifik ürünleri tavsiye etmekten kaçiniyorum zaten siz bu tavsiyeleri okurken büyük ihtimalle ürünler yenilenmis veya üretimi bitmis olacaktir. Ürünler üzerine en yakin zamanli tavsiye High-End audio ve Hi-Fi magazinlerinde yer alan ürün tanitimlarinda bulunur. Bu dergilerin çogu aylik oldugu için yeni ürünler hakkinda son bilgilere ve satin alma tavsiyelerini buralarda bulabilirsiniz. Ayrica dergilerde degerlendirme yapan kisilerin çogu teknik açidan bilgili, audio ürünleri hakkinda gerçek bilgileri yazmaktan kaçinmayan çok iyi dinleyicilerdir. High-End ürün degerlendiren kisinin etnik degerlerini gösteren bir klise vardir “Korku ve kayirma olmadan” Yeterli bir ürün degerlendirmesi ses, yapim kalitesi ve cihazin degeri hakkinda tarafsiz ve egitimli bir fikir verir. High –end ürün tanitimi ve yorumu yapan kisiler çok fazla ürün hakkinda bilgi sahibi olduklari için benzer degerler ve dezavantajlari tayin edip, yazilarina aksettirme sansina sahiptirler. En iyi ürün degerlendirmecileri iyi bir kulak, teknik yeterlilik ve dürüstlük sahibi olanlardan çikar.
High-End dergilerindeki ürün degerlendirmeleri arasinda büyük farklar oldugunu göreceksiniz. Mass-market dergileri reklam odaklidir, onlarin hedefleri reklam verenlerdir. Tam aksine High-End dergileri okuyucu odaklidir, derginin hedefi okuyucuya hizmet etmektir, reklam verene degil. Bundan dolayi High-End dergilerinde siklikla ürünler hakkinda negatif degerlendirmeler yer alir. Daha da fazlasi High-End dergileri okuyucuya tavsiye edilecek ürün konusunda çok seçici davranirlar. Mass-market dergileri sokaktaki ortalama insana servis verdiklerini düsünürler, ve bu ortalama insanin müzik konusunda bir audiofil in önem verdigi unsurlara önem vermediklerini varsayarlar. Bu nedenle High-End ürün degerlendirmeleri sadece dürüst olmakla kalmayip hangi ürünün degerli olduguna karar verirken seçici olmalidir. Eger ürünleri asla kritize etmeyen bir dergi okuyorsaniz, okumayin. Nasil her audio cihazi alinmaya degmez ise her dergi degerlendirmesinin de bir tavsiye ile bitmesi gerekmez.
Hayatini High-End audio ürünlerini degerlendirerek kazanan kimse hakkinda dergi degerlendirmelerinde avantajiniza kullanabileceginiz bir kaç sir vermek istiyorum. Ilkin, degerlendirmeci ile yazdigi ürün degerlendirmesini iliskilendirmeyi deneyin. Ürün hakkindaki yorumu okumadan önce yazarin adini aklinizda tutun. Bu sayede farkli ürün yorumcularinin müzik ve ekipmanlar hakkindaki tarzini daha kolay ögrenirsiniz, yorumcunun sizinkine benzer müzikal duyarliligini kullanarak size basvuru kaynagi olarak yararli olmasini saglayabilirsiniz. Ikinci olarak her ürün degerlendirmesi ve yorumcuya ayni agirligi yüklemeyin. Audio ürün degerlendirmeleri bir çok farkli beceri ve ustalik seviyesi görecegimiz tamamen farkli bir uzmanlik alanidir.
Bazi degerlendirmeciler bu isi yillardir yaparken bazilari da yeni basladiklari bu meslekte deneyimli meslektaslarinin sadakatinden uzaktirlar. Bu nedenle degerlendirmecinin deneyimini, repütasyonunu ve bir ürünü tavsiye etmek için kullandigi standartlari göz önüne alin. Son olarak ürünü kendiniz dinleyin, Eger ürün degerlendirmesinde iki farkli ürün test edilmis ise her iki cihazi da dinleyip sizin algilamalarinizin ürünü degerlendiren kisi ile uyup uymadigina bakin. Degerlendirilmesi yapilan ürünü almakla ilgilenmiyor bile olsaniz, cihazlarinizi dinlemek yeteneklerinizi gelistirecek ve yorum yapan kisinin degerlendirmelerini yorumlamaniza imkan taniyacaktir.
Audiofillerin en sik yaptiklari hata ürünün kendisini ayrintili incelemeden ürün hakkinda övgü dolu degerlendirmelerden yardim alarak ürün seçmeleridir.
Bir ürünü iyi ve kötü noktalari hakkinda kendiniz arastirma yapmadan bir degerlendiricinin begenisine dayanarak satin almak çok kolaydir. Bir ürünü yalnizca ürün degerlendirme sonucuna bakarak satin almak tehlikelidir. Ürün degerlendirmelerinin aslinda bir kisinin kendi fikri olmaktan öte olmadigini unutmayin. Her ne kadar bilgili ve egitimli bir kisinin fikri de olsa.
Bunun yani sira degerlendirmeyi yapan kisinin begenileri sizinkinden farkliysa begenmediginiz bir cihazi satin alabilirsiniz. Hepimizin ses kalitesini degerlendirirken birbirimizden farkli önceliklerimiz vardir. Ürün degerlendirmesini yapan kisi en fazla soundstaging’e önem verirken bu özellik sizin siralamanizda daha asagilarda yer aliyor olabilir. Cihaz satin alirken kendi önem siranizi göz önünde tutun, kendi kulaklariniza güvenin.
Keskin gözlü okuyucular degerlendirmecinin hangi cihazin özel oldugunu düsündügünü anlayabilirler. Bir çok degerlendirmecinin yeni bir ürünü test ederken birlikte kullandiklari referans sistemleri vardir. Eger herhangi bir ürün bu referans sistemin içinde sürekli yer almaya basladi ise, degerlendirici kisinin o ürünün basarili bir ürün oldugunu düsündügü anlayabilirsiniz.
Bir ürünün iyi oldugunu gösteren bir baska ipucu da degerlendirme yapan kisinin o ürünü kendi için satin almasidir.
Ürün degerlendirmeleri hakkinda son bir söz daha edelim. Eger çoktan satin almis oldugunuz bir cihaz hakkinda olumsuz bir elestiri yazisi çikarsa o cihazin keyfini çikartmaktan vazgeçmeyin. Nasilsa o olumsuz yazi yayimlana dek cihazinizla müzik dinlemekten keyif aliyordunuz. Neden bir baska kisinin görünüsü sizin müzikal tatmininizi azaltsin ki ? Bana kalirsa dergi yorumlari negatif de olsa pozitif de olsa okuyucunun gözünde ve Hi-Fi pazarinda gereginden fazla önemsiyorlar. ( Unutmayin bunu profesyonel bir yorumdan duyuyorsunuz ) Toparlayacak olursak,
• Ürünü degerlendiren kisinin kisisel sonik ve müzikal önceliklerini ögrenmeye gayret edin. Kendi müzik ve sonik yaklasiminizda bir yorumcu bulunca onun sözüne güvenir.
• Ürün hakkindaki sizin izlenimleriniz ile degerlendirmeci kisinin izlenimlerini karsilastirir.
• Bu sadece degerlendiricinin begenisi ve ustaligi hakkinda size fikir vermekle kalmayip daha iyi bir dinleyici olmanizi saglayacaktir.
• Her degerlendirmeciye esit agirlik yüklemeyin, yorumcu kisinin reputasyonun ve konu hakkindaki deneyimini göz önüne alarak karar verin. Degerlendirici kisi o ürüne benzer kaç adet ürün test etmis? Eger yorumcu o türden bir çok ciddi ürünü test etti ise onun yorumu, daha az ürün test etmis birisine göre daha degerli olacaktir.
• Sadece ürün degerlendirmelerine dayanarak ürün satin almayin. Ürün degerlendirmelerini kendiniz yapacaginiz dinleme seanslari için baslangiç noktasi sayin. Ürünün size uygun olduguna karar vermek için kendiniz dinleyin. Birakin kulaklariniz karar versin.